بازاریابی پیامکی یا ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی برای چندین دهه یکی از قابل اعتمادترین و کارآمدترین کانال‌های بازاریابی بوده است. اما با افزایش تلفن های همراه، بازاریابی پیامکی به سرعت در حال افزایش محبوبیت است.

اما با توجه به اینکه کاربران در ایران در گروه‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند، دشوار است بدانیم کدام کانال مناسب کسب‌وکار شما می‌باشد. برای دستیابی به حداکثر بازده سرمایه گذاری تبلیغاتی، تعیین استراتژی مناسب برای کمپین بسیار مهم است. گاهی اوقات پیامک برنده می شود. در سایر مواقع، ایمیل برنده است.

 

معیار مقایسه اس ام اس مارکتینگ و ایمیل مارکتینگ

با تغییر ترجیحات مشتری‌ها و ظهرو ابزارهای بازاریابی جدید، گاهی اوقات انتخاب کانال مناسب بازاریابی کمی گیج کننده است. در اینجا عواملی وجود دارد که هنگام انتخاب استراتژی مناسب برای کمپین بازاریابی خود باید در نظر بگیرید:

 

 

1. نرخ بازگشت

نرخ بازگشت نسبت پیام‌های ارسال شده به نتیجه‌ی مطلب است. به طور مثال: از هر 100 پیامی که ارسال می‌کنیم، چند پیام منجرب به فروش می‌شود. بازاریابی پیامکی از نظر نرخ بازگشت مزیت قابل توجهی نسبت به بازاریابی ایمیلی دارد. میانگین نرخ باز برای یک کمپین پیامکی تا 98 درصد و ایمیل فقط 20 درصد است.

پیام های متنی یک مسیر مستقیم تر به مشتریان است زیرا گیرندگان بلافاصله به آنها اطلاع داده می شود و معمولاً شانس بیشتری برای مشاهده پیام دارند. پیام های متنی به طور کلی در 90 ثانیه پس از تحویل باز می شوند، در حالی که نرخ باز شدن ایمیل حدود 90 دقیقه متغیر است.

 

 

2. قابلیت تحویل

روزانه حدود 269 میلیارد ایمیل ارسال می شود که تقریباً 50 درصد از آنها به پوشه های هرزنامه یا اسپم ختم می شود. در حالی که روزانه حدود 22 میلیارد پیامک ارسال می‌شود. در مقایسه با اعلان ایمیل، کاربران بلافاصله اعلان‌های اس‌ام‌اس را در تلفن‌های خود دریافت می‌کنند و به سرعت پیامک را می‌خوانند.

 

 

3. نرخ کلیک کنید

خواندن پیام های کوتاه، کوتاه‌تر است و نرخ کلیک به دلیل کوتاه بودن آن حدود 19 درصد است. فقط 3.2 درصد از مردم پیوندهای موجود در یک ایمیل را کلیک می‌کنند و قبل از رسیدن به پیوند در نیمه راه حوصله خود را سر می برند. و از مرورگر خارج می‌شوند.

 

 

4. هزینه

هزینه کمپین بازاریابی پیامکی بر اساس تعداد حروف موجود در متن متفاوت است. همچنین هزینه‌ی آن بستگی به ارائه دهنده‌ی پنل پیامکی شما دارد. در مقایسه کمپین‌های بازاریابی ایمیلی معمولاً هزینه کمتری دارند. اما به طور کل استفاده از سرویس‌های ارسال ایمیل غیر ایرانی ممکن است به دلیل اختلاف قیمت ارز هزینه‌ی بالاتری را برای شما به ارمغان بیاورد.

فرم دریافت کدتخفیف

برای دریافت کد تخفیف 15% روی تمامی پلن‌ها
نام(Required)

 

 

5. سفارشی سازی

کمپین‌های ایمیل بسیار سفارشی‌تر از پیام‌های SMS هستند. اگر تصمیم دارید در کمپین پیامکی شرکت کنید‌، مطمئن شوید که پیام شما کوتاه‌، دقیق و بدون هیچ گونه ابهام است. اگر به دنبال ارائه جزئیات دقیق هستید‌، از ایمیل استفاده کنید زیرا به شما امکان می دهد تا پیوندها، پیوست‌ها، تصاویر، فیلم‌ها، فرم‌ها و غیره را ارسال کنید.

 

6. شخصی سازی

برای افزایش جذابیت پیامک‌ها برای کاربران، بهتر است پیامک حدالامکان شخصی شده باشد. یعنی کاربر شما باید به این باور برسد که پیامک صرفاً برای او ارسال شده است. به طور مثال بجای نوشتن «سلام دوست عزیز مسنجرلایتی …» بنویسید «سلام امین جان …..». شخصی سازی متن پیامک با استفاده از ابزار اسمارت پترن پیامک مسنجرلایت قابل پیاده سازی است.

 

سوالات متداول در مورد اس‌ام‌اس مارکتینگ در مقابل ایمیل مارکتینگ

همانطور که قبلاً ذکر شد، هر دو روش بازاریابی ایمیلی و پیامکی مزایا و معایب خود را دارند، اما ترکیبی از این دو می‌تواند به یک استراتژی بازاریابی قدرتمند منجر شود. در اینجا، ما چند سوال متداول در مورد استفاده از هر دو نوع استراتژی بازاریابی را بیان کرده ایم.


آیا بازاریابی پیامکی موثر است؟

به محض دریافت پیامک توجه کاربر را به موبایل جلب می‌شود. به طور متوسط ​​زمان پاسخگویی به پیامک کمتر از 90 ثانیه است. به علاوه، بیش از 65 درصد بازاریابان می گویند بازاریابی پیامکی برای آنها بسیار موثر است. علاوه بر این 82% کاربران، پیامک‌هایی را که دریافت می‌کنند باز می‌کنند.


چرا بازاریابی ایمیلی را بر بازاریابی پیامکی انبوه ترجیح می دهید؟

توصیه نمی‌کنیم که یک رسانه را به طور کامل کنار بگذارید. اما برای برخی از کمپین های بازاریابی که در آن به برندینگ، مشارکت مشتری و تعامل مورد نیاز است، بازاریابی ایمیلی راهی مناسب تر است اما بازاریابی پیامکی برای ارسال پیام‌های کوتاه‌تر و شخصی‌تر عمل کرد خوبی دارد، اما برای هر کمپین بازاریابی مناسب نیست.


چه زمانی باید از بازاریابی پیامکی استفاده کنم؟

اگر می خواهید ارتباط فوری با مشتریان خود برقرار کنید، بازاریابی پیامکی بسیار موثر است. مهم است که پیامها کوتاه و خلاق باشند و برای پیشنهادات مبتنی بر زمان، تبلیغات ویژه، هشدارها و یادآوری‌ها بهترین عملکرد را دارد. به عنوان مثال‌، کلینیک‌ها می‌توانند از پیام‌های متنی برای یادآوری قرار ملاقات و رستوران‌ها از پیامک برای کوپن‌های زمان دار استفاده کنند. (همانند پیامک‌های تخفیف اسنپ‌فود)

 

چرا کسب‌وکارهای بزرگ از بازاریابی ایمیلی به جای پیامک تبلیغاتی استفاده می کنند؟

آیا ایمیل مارکتینگ خوب است

با ظهور فناوری های مدرن و ابزارهای آنالیز که نقش تعیین کننده‌ای در روند اجرای کپمین‌های بازاریابی دارد، بازاریابی ایمیلی از همیشه قوی‌تر است. ایمیل در مقایسه با سایر پلتفرم ها بیشترین دسترسی را دارد و همچنان در میان دیجیتال مارکترهای حرفه‌ای پرکاربردترین رسانه‌ی تبلیغاتی است. در اینجا برخی از مزایا و معایب بازاریابی ایمیلی را مطرح می‌کنیم.

 

مزایای بازاریابی ایمیلی

مزایای بازاریابی ایمیلی با سایر انواع بازاریابی بی‌نظیر است. بازاریابان کنترل بیشتری بر کمپین ها دارند، از طریق ارسال هدفمند، بر اساس علایق و مشخصات کاربر، و به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد پیام‌های بازاریابی را که منجر به تعامل بیشتر می شود، کاملاً شخصی سازی کنند.

 

1. مشتریان انتظار ایمیل دارند

با وجود این که طیف گسترده‌ای از کاربران در ایران با ایمیل آشنا نیستند، اما ایمیل حس اصالت را به نام تجاری شما می‌افزاید و ارتباط بهتری با مشتریان شما ایجاد می کند و باعث افزایش شناخت برند شما و دوباره منجر به نرخ تبدیل بیشتر می شود.

 

2. ROI بالا

ROI یا نرخ بازگشت سرمایه معیاری است که نسبت مبلغ به دست آمده به هزینه‌ی انجام شده برای تبلیغ را نمایش می‌دهد. از نظر ROI، ایمیل همچنان در تمام کانال‌های بازاریابی پیشتاز است. بر اساس گزارش انجمن بازاریابی مستقیم در آمریکا، بازاریابی ایمیلی به ازای هر 1 دلار هزینه شده در ROI 40 دلار ایجاد می کند و در جذب مشتری جدید 40 برابر بیشتر از فیس بوک موثر است.

 

3. پتانسیل اتوماسیون بی‌پایان

پتانسیل اتوماسیون بازاریابی ایمیلی بسیار زیاد است و در وقت، تلاش و پول شما صرفه جویی می کند. و هنگامی که با تجزیه و تحلیل ترکیب می شود ، اتوماسیون تبدیل و نرخ کلیک بهتری را ارائه می دهد.

 

معایب بازاریابی ایمیلی

در حالی که بازاریابی ایمیلی هنوز موثر است، محدودیت‌هایی برای این رسانه جذاب وجود دارد. در اینجا مواردی را که باید با بازاریابی ایمیلی در نظر داشته باشید ذکر کرده ایم.

 

1. نرخ کلیک و باز کردن نرخ پایین

نرخ کلیک پایین و نرخ بازکردن پیام احتمالاً نگران کننده ترین مسئله در رابطه با بازاریابی ایمیلی است. با ورود روزانه 10 ها پیام تبلیغاتی در صندوق ورودی کاربران، اطمینان از دیده شدن پیام های شما دشوار است.

 

2. می‌تواند اسپم باشد

مشتریان از هرزنامه‌ها متنفرند، به ویژه اگر ایمیل ها از لیست‌های بزرگتر و غیر شخصی ارسال شوند. به همین دلیل شخصی سازی ایمیل برای جلوگیری از به پایان رساندن در پوشه‌های هرزنامه و آسیب رساندن به اعتبار نام تجاری شما مهم است.

 

3. فیلترها ایمیل ها را مسدود می کنند

اکثر ارائه دهندگان خدمات ایمیل فیلترهای سختی برای تقسیم بندی صندوق ورودی دارند. به عنوان مثال ، Gmail برخی از ایمیل ها را “مهم” برچسب گذاری می کند و به طور خودکار دید ایمیل تبلیغاتی را کاهش می دهد.

 

مزایای بازاریابی پیامکی

با افزایش استفاده از دستگاه های تلفن همراه، بازاریابی پیامکی فرصتی عظیم برای جلب توجه مشتریان است، اما تنها پس از دریافت مجوز قابل ارسال است.

 

1. در عرض سه دقیقه بخوانید

بزرگترین مزیت پیامک نسبت به ایمیل این است که در عرض سه دقیقه پس از دریافت، خوانده می‌شود و نسبت به تماس‌های تلفنی، ایمیل یا دایرکت اینستاگرام نرخ پاسخگویی بیشتری به آن می‌دهد.

 

2. نیازی به اینترنت نیست

برای ارسال یا دریافت پیامک نیازی به دسترسی به اینترنت یا تلفن هوشمند ندارید و این بدان معناست که کمپین های شما مخاطبان بیشتری را جذب می کند.

 

3. سطح تعامل بالا

سطح تعامل بسیار بالاتر از ایمیل است زیرا تنها 90 ثانیه طول می‌کشد تا به پیامک پاسخ دهید. کاربران به احتمال زیاد روی CTA در یک متن کلیک می کنند زیرا کوتاه و دقیق است.

 

معایب بازاریابی پیامکی

برخی از معایب عمده بازاریابی پیامکی محدودیت‌های متنی و رسانه ای آن است. اگر زمان کمپین به درستی انتخاب نشود، می تواند مشتری احتمالی شما را آزار دهد.

 

1. محدودیت های محتوا

یک پیام کوتاه تنها به 270 کاراکتر محدود می شود، بنابراین بازاریابان برای ارائه پیام های واضح و تکان دهنده باید خلاقیت بیشتری داشته باشند.

 

2. عدم اعتماد

اجرای یک کمپین پیامکی غیر حرفه‌ای می‌تواند منجر به عدم اعتماد مشتری شود و حتی باعث شود که کاربران بالقوه از کسب‌وکار شما فاصله بگیرند. ارسال پیام های متنی در زمان اشتباه (مانند نیمه های شب هنگام خواب افراد) نیز می تواند مشتریان بالقوه را آزار دهد.

 

بازاریابی ایمیلی در مقابل بازاریابی پیامکی: چه کسی برنده است؟

خوب، هیچکدام! در حالی که هیچ برنده واضحی بین پیامک و بازاریابی ایمیلی وجود ندارد، اما پیامک و ایمیل کاملاً مکمل یکدیگر هستند و هنگامی که به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی همه کانال ها مورد استفاده قرار می گیرند ، بهترین نتایج را ارائه می دهند.

 

زمان استفاده از بازاریابی ایمیلی

ارتباط و شخصی سازی کلید یک کمپین موثر است. اگر ایمیل شما مربوط به مشتری خاصی نباشد، ممکن است به دلیل فیلترهای دقیق هرزنامه در سطل زباله باقی بماند یا دیده نشود. (این مورد در سرویس‌های ارسال ایمیل قابل پیاده سازی است)

 

تبلیغ چندین محصول

ایمیل ها قابل تنظیم و تعاملی هستند. شما می توانید چندین محصول با الگوهای مختلف را در یک ایمیل واحد و پویا برجسته کنید، نرخ کلیک را افزایش دهید و در نتیجه فروش بیشتری داشته باشید. در حالی که پیامک چنین قابلیتی را برای شما فراهم نمی‌کند.

 

به روز اعلان‌های شما

اطلاع رسانی به مشتریان در مورد شرکت شما وفاداری به نام تجاری را افزایش می دهد. ایمیل بهترین راه برای اطلاع رسانی به مشتریان از آنچه در جریان است است.

 

خبرنامه ها

این که آیا شما داستان برند خود را برای ایجاد اعتماد به اشتراک می گذارید، توسعه محصول را توضیح می دهید یا یک برنامه وفاداری را تبلیغ می کنید، خبرنامه‌های معمولی به ایجاد اعتبار برند کمک می کند. ساخت خبرنامه هم از طریق ایمیل مویثر است، هم از طریق پیامک. اما خبرنامه‌ی ایمیلی هزینه‌ی کمتری برای شما ایجاد می‌کند.

 

به روز رسانی سفارش و تحویل

در فرآیند فروش، استفاده از پیامک یک ابزار ضروری است. ارسال گزارش پرداخت، بسته‌بندی محصول، یادآوری زمان دوره و… باعث افزایش اعتماد مشتریان شما می‌شود. بهتر در اسال پیامک‌های تراکنشی اصلاً صرفه‌جویی نکنید، زیرا مشتریان را به شما نزدیک می‌کند.

 

زمان استفاده از بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی برای پیام‌های حساس به زمان، عمل‌کرد بهتری دارد و مناسب ترین راه برای ارتباط با مشتریان است. نوشتن متن حرفه‌ای و جذاب و استفاده از پَتِرن‌ها (ابزاری که متن پیام را برای کاربران شخصی می‌کند) می‌تواند نتیجه‌ی بهتری را برای شما ایجاد کند.

 

تبلیغ یک محصول واحد

تبلیغ یک محصول از طریق بازاریابی پیامکی می‌تواند بر تصمیم خرید خریداران تأثیر مثبت بگذارد. تنها با تبلیغ یک محصول به جای چند محصول، می توانید توجه مشتریان را جلب کرده و نگران تغییر آنها برای مشاهده سایر محصولات نباشید.

 

به سوالات مشتریان پاسخ دهید

پیام کوتاه سریعترین راه برای جلب مشارکت مشتریان برای پاسخگویی به هرگونه سوال یا حل هر گونه مشکل است و راهی قدرتمند برای ارائه خدمات به مشتریان به سطح بعدی است.

 

پیامک بهترین رسانه برای نظر سنجی است.

ارسال پیامک برای دعوت کاربران به شرکت در نظرسنجی‌ها می‌توانید نتیاج دقیق‌تری را برای شما به ارمغان بیاورد. تقریباً اکثر شرکت‌ها مثل اسنپ، دیجی‌کالا و… از این روش برای دعوت کاربران به نظر سنجی استفاده می‌کنند.

 

برای برنامه‌های ارجاع و وفاداری خود ثبت نام کنید

بازاریابی پیامکی یک ابزار موثر برای اطمینان از وفاداری و تعهد مشتری است. از پیامک برای افزایش مشترکان ایمیل خود استفاده کنید و با کوپن‌های تخفیف به مشتریان انگیزه دهید تا به برنامه وفاداری شما بپیوندند.

 

برای به دست آوردن بهترین عملکرد، بازاریابی پیامکی و ایمیل را ترکیب کنید

با اجرای یک استراتژی تلفن همراه اول برای هر دو کانال، همراه با زمان و محتوای مناسب، می توانید به مشاغل در دستیابی به اهداف کمپین بازاریابی خود کمک کنید.

عادات کاربران به‌طور مداوم در حال تکامل است. هر دو کانال بازاریابی موثر بوده و در صورت استفاده همزمان، حتی بهتر عمل می کنند. بازاریابی پیامکی به ایجاد یک لیست ایمیل کمک می‌کند در حالی که اشتراک‌های ایمیل اطلاعات ارزشمندی را برای ارسال پیام‌های شخصی به گیرندگان پیامک ارائه می‌دهد.

صرف نظر از اینکه کدام رسانه بازاریابی را انتخاب می‌کنید، رضایت کاربر برای جمع آوری ایمیل یا شماره تلفن بسیار مهم است. بعلاوه، وقتی رضایت مشتری را دریافت می‌کنید، در واقع در حال ایجاد اعتماد هستید و از ارسال به هرزنامه جلوگیری می‌کنید.

منبع: manychat.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید